Komt de hospitalisatieverzekering van uw werk altijd tussen?

U bent een fervent jogger, maar sukkelt de laatste tijd met sportblessures en ontstoken gewrichten. U hebt dit onder controle met het nemen van de nodige ontstekingsremmers na enkele bezoeken aan uw huisarts en orthopedist. Tijdens uw werk echter gaat het plots helemaal fout. Uw scheurt uw achillespees tijdens het wandelen naar de vergaderzaal. Geen probleem! Vermits dit ongeval zich tijdens uw werk voordoet komt de polis arbeidsongevallen van de werkgever tussen… Of toch niet?

Helaas niet!

De polis arbeidsongevallen komt enkel tussen op weg van en naar, tijdens maar ook ‘door’ het werk. Het ongeval mag geen lichamelijke oorzaak zoals ziekte tot aanleiding hebben. Indien blijkt dat er al een voorgeschiedenis was van blessures en er geen elementen inherent aan uw werk (bijvoorbeeld een obstakel in de wandelgang dat u deed struikelen) hebben geleid tot het ongeval, zal u zich niet op deze polis kunnen beroepen.

Het is dus altijd raadzaam bijkomend een hospitalisatiepolis af te sluiten, ook al voelt u zich op het moment van intekening kiplekker en gezond (voor zover de werkgever dit niet reeds voor u doet via een groepsverzekering uiteraard). Ziekenhuiskosten kunnen immers aardig oplopen naargelang het regime dat u wenst (erelonen artsen en chirurgen in geval van een éénpersoonskamer).

Als zelfstandige dient u zich sowieso in te dekken tegen ongevallen en ziekte, en voorziet u best ook nog in een gewaarborgd inkomen voor de periode dat u buiten strijd bent. Ook een omzetverzekering is het overwegen waard als uw bedrijf aan serieuze financiële engagementen is blootgesteld (leasing bedrijfspand, wagenpark, personeelskosten, …), en u een kritische functie bekleed binnen uw bedrijf.

Opgelet voor kleine chirurgische ingrepen. En controleer uw polisvoorwaarden voor u een ingreep ondergaat in het buitenland.

Komt een Hospitalisatie verzekering tussen voor een kleine chirurgische ingreep? En kan ik me laten opereren in een buitenlandse kliniek?

Een kleine chirurgische ingreep wordt meestal gedaan in ambulante zorg en in dergelijke gevallen zal een hospitalisatieverzekering doorgaans geen tussenkomst voorzien.

Een polis Ambulante Zorg (minder gekend en onderschreven in vergelijking hospitalisatieverzekering) kan soms een dekking voorzien, maar ook dan alleen maar als de operatie als "medisch noodzakelijk" wordt beschouwd.

U wilt in een buitenlandse kliniek een noodzakelijke ingreep ondergaan? Uw verzekeringscontract bepaalt de territoriale geldigheid van de dekking. Maar zelfs wanneer uw polis een “wereldwijde” dekking voorziet, mag u niet uit het oog verliezen dat veel contracten alleen betrekking hebben op onverwachte ziekenhuisopname tijdens het reizen en dus niet tussenkomen voor "geplande interventies."

Zorg ervoor dat u de voorwaarden van uw polis goed naleest en / of raadpleeg uw verzekeraar voordat u een afspraak maakt met een ziekenhuis in het buitenland.

Bron: Assuralia

Het belang van de medische vragenlijst voor uw hospitalisatieverzekering!

Een goede makelaar zal zijn klant niet alleen passend advies verstrekken maar ook zoveel mogelijk correcte informatie verschaffen. Bijvoorbeeld dat een voorafbestaande aandoening of rookgedrag een invloed kan hebben op de premie van uw Hospitalisatieverzekering. Maar dat weet wellicht iedereen.

Minder bekend is dat ook het BMI van de verzekeringsnemer in aanmerking komt. En dan is het verleidelijk om daar als klant een loopje mee te nemen. Natuurlijk zal een makelaar niet overgaan tot het meten van de lengte of het wegen van zijn klant. Hij gaat ervan uit dat de werkelijke gegevens correct worden meegedeeld. Het is dus zeker niet verstandig om als volwassen peroon een verkeerde lengte door te geven vermits deze nog nauwelijks zal wijzigen maar ook een verkeerde verklaring omtrent het huidig gewicht kan verregaande gevolgen hebben.

Indien een controlearts kan vaststellen dat foutieve verklaringen werden afgelegd, dan volgt automatisch de nietig verklaring van de polis. Een significant verschil tussen de werkelijke toestand en de verklaring op de vragenlijst wordt onherroepelijk als fraude bestempeld. En wie de vragenlijst getekend heeft is verantwoordelijk voor de gegevens die erin voorkomen. Verwijzen naar de makelaar of één van zijn medewerkers die foute gegevens opgenomen heeft, zal in dat geval niet helpen. Controleer dus zorgvuldig of u de vragenlijst correct hebt ingevuld en of u niks vergeten bent. Het kan een wereld van verschil maken. Vraag uw makelaar ook nooit om valse verklaringen te noteren. Een ware professional zal daar immers nooit op ingaan. En terecht, het kan u achteraf veel kopzorgen besparen.

Hoe doe je aangifte van een opname in het ziekenhuis als begunstigde van een Collectieve hospitalisatie en wat moet je doen voor je opname in het ziekenhuis ?

Je hebt een hospitalisatieverzekering via je werkgever en moet naar het ziekenhuis voor een opname. Wordt er gebruik gemaakt van de Assurcard ?

A. Als je een AssurCard hebt, doe je de aangifte via AssurCard.

Je doet de aangifte van je opname, best vόόr je opname, bij onze schadebeheerders:

Ofwel telefonisch op het gebruikelijke nummer

Ofwel via de AssurCard website

Bij een spoedopname of een niet geplande opname, neem je best telefonisch contact op met ons.

 

B. Als je geen AssurCard hebt, doe je je aangifte rechtstreeks bij onze diensten.

Je kan je aangifte doen van je opname:

Telefonisch op het gebruikelijke nummer

Of via ons gekende faxnummer

Of via e-mail

Bij aangifte wordt je dossier onmiddellijk geopend en ontvang je meteen je dossiernummer.

Na de opname

Je hebt nog andere kosten in te brengen? Of heb je extra hulp nodig tijdens of na je hospitalisatie. Of misschien wil je gewoon je schadedossier opvolgen?

Heb je na de opname nog andere kosten in te brengen?

Naast de ziekenhuisfactuur heb je ongetwijfeld nog ambulante kosten (apothekersbriefjes, mutualiteitsattesten, laboratoriumfacturen etc.). Indien zij gemaakt zijn binnen de gewaarborgde periode net vóór of net ná de hospitalisatie en hieraan gelinkt zijn, kan je deze gewoon overmaken aan onze diensten.

Je doet dat best gegroepeerd; één keer kort na je verblijf in het ziekenhuis en een laatste keer na aflopen van de postperiode.

Voor alle andere problemen rond je opname, zowel ervoor, tijdens of na, mag je ons gerust contacteren. Wij zullen u zoveel mogelijk ondersteuning proberen te bieden.

Zeg ik mijn individuele hospitalisatieverzekering op als ik er één krijg via mijn werkgever?

Uw nieuwe werkgever biedt u in zijn remuneratiepakket een beroepsgebonden hospitalisatieverzekering? Dan bent u geneigd te denken dat u uw eigen hospitalisatieverzekering niet meer nodig hebt. Zeg uw individuele verzekering echter niet meteen op, maar gebruik ze eventueel om uw hospitalisatieverzekering betaalbaar te houden wanneer u de verzekering via uw werkgever verliest.

Voortzetting van uw groepsverzekering

Als u uw werkgever verlaat, kunt u dankzij de wet-Verwilghen uw beroepsgebonden hospitalisatieverzekering op individuele basis voortzetten. Deze voortzetting dient u binnen de 30 dagen na het verlies van uw beroepsgebonden verzekering aan te vragen. U behoudt een minstens gelijkwaardige dekking, maar uw premie zal sterk toenemen, zeker rond uw 65ste. Controleer dus of het mogelijk is om uw huidig individueel contract om te vormen naar een ‘wachtpolis’. Zo blijft uw instapleeftijd in de individuele verzekering behouden, kunt u een toekomstige premieverhoging opvangen en verder een beroep doen op een betaalbare individuele verzekering na het verlaten van uw werkgever.

Wat als ik niet kies voor dergelijke wachtpolis?

Als u uw beroepsgebonden hospitalisatieverzekering verliest, dient u een individuele voortzetting binnen de 30 dagen na het verlies van de dekking aan te vragen. Wie zijn verzekering individueel verder zet bij dezelfde maatschappij zal dat meestal kunnen zonder medische formaliteiten en wachttijd. In alle andere gevallen zullen medische formaliteiten en/of een wachttijd van toepassing zijn. Informeer u dus steeds vooraf. Zonder wachtpolis zal uw individuele premie echter sowieso in alle gevallen sterk toenemen. Na uw 65ste kan dat zelfs oplopen tot 3 x uw huidig tarief.

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren. Klik hier voor meer informatie over deze cookies.
Door verder te gaan ga je hiermee akkoord... Lees ook onze PRIVACY rules.